Linda Vikström Nielsen, Kommunikationschef för IKEA i Sverige, är inte bara en driven och passionerad ledare, utan även en engagerad mamma, partner och yogi. Hon har idag en nyckelposition inom IKEA i Sverige och delar med sig av sin imponerande ledarskapsresa. Från att initialt ifrågasätta sin egen ledarförmåga till att idag omfamna sin kraft, har Linda varit i centrum av många betydande uppgifter inom företaget, inklusive att stödja Ingvar Kamprad i mediesituationer och bygga upp en global kommunikationsavdelning. Läs vidare för att få insikter om hennes professionella utveckling och ledarskapsfilosofi, och för att ta del av hennes råd till unga kvinnor som inleder sina karriärer.
FEW Alumni är ett nätverk som består av 200 medlemmar, varav 125 är kvinnor som sedan uppstarten 2006 fram till nu, deltagit i något av våra 11 ledarprogram ”FEW – For Executive Women”. Övriga 75 är mentorer som följt oss på resan, såväl kvinnor som män.
Vem är du?
Jag är en nyfiken, driven och passionerad kvinna, mamma, partner, ledare, kommunikatör, yogi. Sedan 2020 är jag Kommunikationschef för IKEA i Sverige.
Berätta kort om din professionella resa!
En kort summering av min ledarskapsresa är att jag som ung ledare inte alltid förstod varför andra skulle ledas av mig, till att idag bättre förstå min egen kraft. Jag har haft förmånen att få utvecklas tillsammans med IKEA, och har många gånger fått stora uppdrag och där jag vuxit med uppgiften. Allt ifrån att som nybakad kommunikatör stötta Ingvar Kamprad i mediesituationer, hantera diverse kriser, till att på senare år bygga upp en global kommunikationsavdelning. I min nuvarande roll tar jag och kollegorna ansvar för att stärka och skydda varumärket IKEA på svenska marknaden.
Vad har FEWs ledarprogram betytt för dig?
FEW gav mig så mycket. Både mjuka värden som en större förståelse för mig själv som ledare och även en styrelsecertifiering och en fördjupad förståelse för strategiarbete. Och inte minst det fantastiska nätverket av drivna och kompetententa kvinnor, inklusive min mentor Arja Taaveniku.
Vad utmärker dig som ledare?
Som ledare litar jag på min egen kompass samtidigt som jag älskar kraften i kollektiv intelligens. Jag är övertygad om att allt börjar med ett tydligt syfte och att medarbetare som får ansvar och förtroende att fatta egna beslut, vågar lita på sig själva, mår bättre och i slutändan levererar bättre resultat.
Hur skapar du värde i din organisation?
Komplexiteten i dagens arbetsliv gör att ingen har hela bilden och det räcker inte med en persons perspektiv. Det räcker inte att jag är bra på mitt och du på ditt. Mitt sätt att försöka skapa värde är genom att leda adaptivt, bygga broar mellan individer och team, att ingjuta mål och hjälpa organisationen att lita på processen och att vi kan nå våra högt uppsatta mål.
Vilket tips vill du ge till unga kvinnor som är i början av sin karriär?
Tro inte på allt du tänker. Du behöver inte ha alla svar själv – balansgången mellan hierarki och kaos handlar om att visa lugn och ledarskap, formulera tydliga målsättningar och inte minst att lyssna på medarbetarnas klokskap.
Har du någon förebild? Vem och varför?
Jag har flera förebilder och många inspirerande människor i mitt liv. Just nu är jag extra inspirerad av vår nya Sverigechef Emily Birkin för hur hon tagit sig an ett komplext uppdrag och på kort tid både lyckats inspirera, visa riktning och samtidigt leda autentiskt med tydlighet och stort hjärta.
Har du något levnadsmotto?
Något jag försöker göra så ofta jag får chansen är att ta alla tillfällen i akt att tala gott om andra människor och deras förmågor. Och samtidigt inte ducka för de svåra samtalen.
Hur arbetar du med din egen hållbarhet?
Det är viktigt för mig att försöka få utlopp för olika delar av mig själv. Med ett ’brainy’ jobb kan det lätt bli lite skevt och kreativiteten får mindre utrymme. Jag har lärt mig att när jag är i fas med både min fysiska och psykiska balans och energi, är också motivationen på topp.