Ledarinspiration: ”Utan att dela blir ledarskapet ödsligt och lärandet går om intet”

Publicerad: 15 feb, 2021
Inga-Britt Henriksson har jobbat med utbildningsfrågor större delen av sin karriär och är idag skolchef i Båstad kommun.

Med ett dedikerat och ödmjukt ledarskap baserat på tillit och strategiskt tänkande får hon många att våga mer. Större delen av sin karriär har hon arbetat med utbildningsfrågor och idag är hon skolchef i Båstad kommun och en av deltagarna i Few10. Låt dig inspireras av Inga-Britt Henriksson!

Vad utmärker dig som ledare
Idag tror jag att mitt ledarskap kännetecknas av mognad och ibland kanske till och med visdom. Jag ser på mig själv som en rysk docka, en Babuschka där alla mina åldrar och skeenden i livet finns med mig och i mig. Kan jag ta vara på det i mitt ledarskap då har jag en fantastisk palett. Det ger mig perspektiv, förståelse, ödmjukhet men också mod, vilja och resultat. För många år sedan sa en lärare vid ett medarbetarsamtal ”mina elever kommer så långt jag är mogen” kloka ord med en djup innebörd, de har jag burit med mig sedan det samtalet. Organisationen kommer så långt som jag är mogen att leda den.

Hur skulle du beskriva dig själv, din karriär och den resa du gjort hittills?
Under större delen av min karriär har jag arbetat med utbildning och utbildningsfrågor. I mitt första ledaruppdrag för 25 år sedan hade jag den stora förmånen att landa in precis när min uppdragsgivare startade ett större ledarprogram i, om jag minns rätt, sju block. Dessa block omfattade till exempel organisationskunskap, juridik, ekonomi, arbetsrätt men framförallt fanns det par block som handlade om ledarskap. Den grunden jag fick med mig har jag haft nytta av under hela min ledarkarriär. Den starten fick mig också att förstå betydelsen av att vara rustad som ledare, något jag tror en del uppdragsgivare glömmer bort. Jag har haft och har en fantastisk ledarresa, jag har haft förmånen att ha uppdragsgivare och chefer som utmanat och utvecklat mig, som gjort mig nyfiken på nya utmaningar och uppdrag. Efter 25 år är lusten och glädjen i ledarskapet större än någonsin!

Vad utmärker en bra ledare enligt dig?
Om en ledare besitter mognad, prestigelöshet, respekt, nyfikenhet och humor då finns alla förutsättningar för ett framgångsrikt ledarskap.

Vad tänker du när jag säger ”sharing is caring”?
Överlevnad, utan att dela blir ledarskapet ödsligt och lärandet går om intet.

Vilka är dina styrkor?
Mina största och bästa styrkor är humor och nyfikenhet men också tillit. Jag tror att varje barn, elev, medarbetare och chef besitter förmågan att skapa resultat och nå både sina och organisationens mål. Min roll är både facilitatorns och ledarens och ju vassare jag blir på kombinationen ju bättre förutsättningar kan jag skapa.

Vilka är dina svagheter, hur arbetar du med dessa?
Jag tror att min svaghet också är en styrka, jag har stor tilltro till min omgivning, jag litar på människor och jag tillåter mig att vara naiv. Det är en svaghet men också en styrka.

Hur gör du för att hålla dig motiverad?
Att arbeta med utbildningsfrågor betyder att det alltid finns ett barn eller en ung människa i närheten, att se till att de får den bästa förskole- eller skoldagen är min motivation, mitt driv och mitt why.

Vad är värdeskapande ledarskap för dig? Hur utövar man det?
I tjänsteproducerande verksamhet finns alltid person i mitt fall, ett barn, en elev, en student som är mottagare. Att i varje beslut, i varje handling ställa mig frågan vilken skillnad gör det för dem jag är till för.