Hur öppen ska jag som ledare vara med mina känslor?

Publicerad: 8 dec, 2021

Vi som arbetar tillsammans vet mer och mer om varandra. En positiv effekt som är bra för medarbetare och ledare. Forskning visar att våra hjärnor reagerar positiv när vi känner en personlig koppling till varandra. Vi försöker hårdare, presterar bättre och är snällare mot våra kollegor och vår ledare. Kommando- och kontrollhantering är på väg ut, och chefer som agerar med empati och bygger relationer är uppskattade ledare.

Denna vilja hos ledare att vara öppna och ärliga, även om det gör dem sårbara, är viktig eftersom den bygger förtroende. Om en ledare aldrig visar känslor kan vi som medarbetare uppleva att ledaren agerar i sin roll och inte med sin personlighet.  Men när en ledare avslöjar en mer personlig sida av sig själv, och vi känner att det är autentiskt, känner vi en samhörighet och är mer benägna att tro på dennes ord.

Ledare som överdriver detta åstadkommer precis motsatsen och kan sluta helt undergräva sig själva. Om ledare delar information som tyder på att de inte klarar av uppgiften – till exempel ”Jag är rädd, och jag har ingen aning om vad jag ska göra just nu” – finns det en god chans att deras team kommer att ta på sig samma känslor, eller ännu värre, förlora tron på sin förmåga att leda. Chefer och ledare behöver tänka ett steg längre än oss andra om när de ska vara öppna eftersom de har fler ögon på sig. Varje gång de är sårbara, eller inte är sårbara. Så när blir våra sociala relationer överdrivna? Ett sätt är att hitta en balans mellan och att vara  selektivt sårbar – att öppna upp samtidigt som du sätter gränser. Du ska fortfarande kunna agera med styrka i din roll som chef/ledare och därför kan du inte öppna upp hela ditt personliga register.

Den här frågan dyker ofta upp när det finns nya initiativ eller förändringar i en organisation. Vi hittar vanligtvis ledare som frågar sig hur mycket av sina egna bekymmer de bör avslöja när de leder sitt team på en utmanande eller obekant väg. De bästa ledarna är ärliga om hur de känner sig samtidigt som de presenterar en tydlig väg framåt.

Nedan följer några tips som hjälper dig att göra detta:

  • Förmåga till självreflektion. De bästa ledarna kan trycka på en pausknapp när de blir känslomässiga. Istället för att omedelbart agera, fråga dig själv, ”Vad exakt känner jag? Varför? Vad är behovet av denna känsla?” Till exempel kan en chef säga att hen känner sig irriterad över ett projekt eftersom arbetsbördan är irriterande, men en bra chef tar sig tid att reflektera över denna känsla. Genom att göra det kan hen inse att grundorsaken till hennes irritabilitet är ångest över att t.ex. uppfylla en tidsfrist.
  • Hantera dina känslor. När du har identifierat dina känslor måste du veta hur du hanterar dem. Detta är lika viktigt som att hantera andra arbetsuppgifter. Reaktiva, hetlevrade chefer är sårande, demoraliserande och den främsta anledningen till att medarbetares arbetsvilja sjunker. Forskning visar att anställda som konfronteras av en arg chef är mindre villiga att arbeta hårt – särskilt om de inte förstår var ilskan kommer ifrån. Men när chefer kontrollerar sina ord och kroppsspråk under spända situationer sjunker stressnivåerna avsevärt. ”En viktig del av att vara ledare är att förstå hur mycket vikt människorna omkring dig kan bära”, berättade Laszlo Bock, grundare och VD för Humu och tidigare HR-chef på Google. ”Du kan inte belasta dina anställda med mer än de kan bära, eller förvänta dig att de ska hålla dig uppe hela tiden.”
  • Ta itu med dina känslor utan att bli känslomässigt läckande. Vi är ofta sämre på att dölja våra känslor än vad vi tror. Om du är frustrerad eller upprörd kommer dina anställda sannolikt att ta upp ditt dåliga humör och anta att de är ansvariga för det. ”Tanken på att du aldrig kommer att få en dålig dag som chef är skitsnack”, berättade Kim Scott, författare till Radical Candor. ” Det bästa är att klara det. Säg till ditt team: ”Jag har en dålig dag, och jag gör mitt bästa för att inte ta ut det på dig. Men om det verkar som om jag har en dålig dag, så har jag det. Men det är inte på grund av dig som jag har en dålig dag. Det sista jag vill är att min dåliga dag gör din dag värre.” Du behöver inte gå in mer i detalj, men att erkänna dina känslor hjälper dig att undvika att skapa onödig ångest i din omgivning.
  • Visa riktning och väg framåt. När du tar itu med ett utmanande projekt, öva på hur du ska dela dina känslor med ditt team och se till att du gör det medvetet. Att dumpa dina känslor på dem på ett reaktivt eller obetänksamt sätt lämnar mycket utrymme för feltolkning. Sträva efter att vara realistisk och optimistisk. En bra formel att följa är: ”På grund av _______ känner jag mig _____ och _____. Men här är vad jag planerar att göra härnäst för att göra det bättre: __________. Och här är vad jag behöver från dig: _______. Vad behöver du av mig? ” Detta hjälper dig att ta itu med din ångest utan att projicera negativa känslor på dina medarbetare och ditt team.
  • Undvik överdriven delning av dina känslor. En bra tumregel för att ta reda på om du är på väg att dela för mycket är att fråga dig själv: ”Hur skulle jag känna om min chef sa detta till mig?” Om det är något som du skulle vara tacksam för att höra, är chansen stor att dina medarbetare kommer att känna på samma sätt. Var nyfiken på ditt agerande. Delar du från en autenticitetsplats, eller försöker du skapa en koppling till andra? Ibland delar vi personliga upplevelser bara för att känna oss nära någon annan. Men ofta är detta inte användbart eller effektivt.
  • Läs av stämningen. Om du tror att medarbetare i ditt team känner sig oroliga för projektet är det okej att fånga upp dessa känslor för att hjälpa dem att känna sig mindre utsatta. Om alla till exempel har arbetat långa timmar för att hålla en förestående deadline kan du säga något i stil med: ”Jag känner mig lite trött idag, men jag är tacksam för hur bra vi har arbetat tillsammans och att vi tillsammans tog fram uppgiften på ett sätt vi alla kan vara stolta över.” Återigen, försök alltid att para realism med optimism och dela när du känner att det kommer att vara till hjälp för andra.

Framgångsfaktorn för dig som ledare är att agera med balans i hur mycket av dina känslor och sårbarhet du vill visa. Som ledare är det ditt jobb att förstå den kraftfulla roll dina känslor spelar och att utnyttja dem på sätt som hjälper ditt team att lyckas.