Trust har nyligen haft förmånen att rekrytera, IR och PR ansvarig till Inwido, Olof Engvall! Vi ställde 3 snabba frågor till Olof om varför han valde Inwido som ny uppdragsgivare och vad som är viktigt gällande hållbarhet utifrån ett kommunikationsperspektiv?
Vad var det som gjorde att du valde Inwido, Europas största fönsterkoncern, som ny uppdragsgivare?
Därför att det var exakt det uppdrag som skulle kunna få mig att lämna min trivsamma konsultvärld. Rätt produkter, rätt människor och rätt möjlighet att göra skillnad för varumärket och dess värdering. Alla tre kriterier uppfylldes med råge och jag tackar min lyckliga stjärna (och Trust) för att Inwido och jag fattade tycke för varandra.
Vad är din främsta prioritering i ditt uppdrag inom Inwido?
Att öka värdet på bolaget och människor. Så rakt på är det. Efter en lång resa som storyteller, PR- och IR-man vet jag vilken betydelse berättandet har för att öka attraktionskraft och värde på verksamheter. Samtidigt är jag extremt picky med att få samarbeta med genuina, strävsamma och roliga människor, för att få energi i processer, och just detta har jag fått både på Inwidos huvudkontor och i våra 28 olika företag ute i Europa. Så med både lokal, nationell och internationell utblick har jag fått det bästa av många världar.
Vad är det mest framträdande att lyfta fram i din kommunikation när det kommer till Inwidos hållbarhetsarbete?
Att vi inte bara snackar utan GÖR en massa saker i våra verksamheter. Ett nytt fönster sparar med råge in sitt produktionsavtryck, flera gånger om, i energibesparingar. Vår hållbarhetskompass fokuserar hårt på att vara aktiv i miljöfrågor, vara bra arbetsgivare och en aktiv del i samhället. Vi ska GE mer än vi tar och jag är stolt över hur betydelsefulla vi är i många mindre orter på landsbygden där våra stora fabriker ligger och ger välstånd till samhällen. Vi tar ett stort ansvar och det ska vi göra.